کد مطلب:48407
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:7
با توجه به آيه 15 سوره احقاف كه ميفرمايد: بار برداشتن و از شير گرفتن او سي ماه است; از طرفي بنابر آيات ديگر قرآن، دوره از شير گرفتن دو سال تمام است، بنابراين، اين اختلاف 6 ماه مربوط به چيست؟
قرآن كريم در يك آيه مجموع دورة بارداري و شير دادن را بيان كرده است: ...وَ حَمْلُهُو وَ فِصَـَـلُهُو ثَلَـَثُونَ شَهْرًا...;(احقاف،15)...دورة حمل و از شير بازگرفتنش سي ماه است...
در آيهاي ديگر مدّت شير دادن را دو سال معرفي ميكند: وَالْوَ َلِدَ َتُ يُرْضِعْنَ أَوْلَـَدَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَن يُتِمَّ الرَّضَاعَة...;(بقره،233) مادران فرزندان خود را دو سال كامل شير دهند، آنان كه بخواهند دورة شير دادن را تكميل كنند...
...وَ فِصَـَـلُهُو فِي عَامَيْن...;(لقمان،14)...و از شير باز گرفتنش در دو سال است... بنابراين مجموع دوران بارداري و شيردادن حداقل سي ماه است كه بيست و چهار ماه دوران شير دادن و شش ماه مدت حمل.
فقها و مفسران از مجموع اين آيات و روايات اسلامي استفاده كردهاند كه 24 ماه دورة شيردهي است و حداقل دورة بارداري 6 ماه ميباشد. حتي برخي پزشكان پيشين مانند جالينوس و ابن سينا گفتهاند خود با چشم شاهد بودهاند كه فرزندي پس از شش ماه به دنيا آمده است.
در روايت است كه در زمان خليفة دوم، حضرت علياز اعدام زني كه پس از شش ماه ازدواج، وضع حمل نموده بود جلوگيري نمود و براي اثبات اين كه حداقل دورة بارداري شش ماه است به آيات مذكور استناد نمود و وضع حمل در شش ماهگي را ممكن دانست.(ر.ك: وسائل الشيعه، شيخ حر عاملي، ج 21، ص 382، مؤسسةآل البيت / تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ج 18، ص 201 / تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي، ج 21، ص 327، دارالكتب الاسلامية.)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.